دنیای بهتر با فکر و آرامش بیشتر دنیای بهتر با فکر و آرامش بیشتر .

دنیای بهتر با فکر و آرامش بیشتر

با این ۱۰ کار به آرامش برسید!

آرزو دارید که آرام و خونسرد و خوددار باشید و فرصت کافی برای آنچه دلخواه شماست در اختیار داشته باشید؟ اگرچه رسیدن به این هدف مشکل به نظر می رسد، اما با کمی تلاش و تجدید نظر در افکار و اعمال می توان به آن نزدیک شد.

● بهتر است راهکارهای پیشنهادی ما را رعایت کنید

فراموش نکنید در دنیای شلوغ و پر استرس امروز به دست آوردن تکه ای آرمش می تواند غنیمت بزرگی باشد آیا ذاتا همیشه مسوول امور و عهده دار نظم و ترتیب هستید؟

▪ افراد پرکار و فعال اغلب احساس می کنند همه کارها باید تحت کنترل آنها باشد، خصوصا مواقعی که هدف خاصی مدنظرشان است.

بنابراین سعی کنید برای یک بار هم این عادت کنترل کردن را رها کنید و بگذارید زندگی مسیر خود را بپیماید.

به عنوان مثال بگذارید دیگران برنامه سفر دست جمعی یا پیک نیک را سازماندهی کنند و نتیجه حاصله را بدون هیچ اظهارنظری بپذیرید و ببینید چه احساسی به شما دست می دهد. این کار ممکن است برای شما پردغدغه و برای دیگران شگفت انگیز باشد، ولی آرامشی که برایتان به ارمغان می آورد، ارزش دارد.

 


برچسب: آرامش،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۶:۵۱:۲۱ توسط:فرزین علی پور موضوع: نظرات (0)

زندگی سالم در سنین بالا با دانستن چند راز مهم

بعد از 50 سالگی افراد نیاز به مراقبت های بیشتری دارند که تا بتوانند زندگی سالمتری داشته باشند. در این مطلب به چند نکته مهم در رابطه با سالم زندگی کردن در سنین بالا بیان می شود.

اسراری برای سالم زندگی کردن

نیمه دوم زندگی شما می تواند دهه های خیلی خوبی باشد. در این دوره اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. مطمئنا در این دوره موهای تان بیشتر از قبل سفید است و صورت شما خطوط و چین و چروک هایی خواهد داشت. اما می توانید ذهن و جسم خود را در کنار یکدیگر رشد دهید و جسمی سالم داشته باشید.

در ادامه به چند نکته مهم برای بهبود سلامت بعد از 50 سالگی اشاره می کنیم.

بعد از 50 سالگی غذای کامل و سالم بخورید

آنچه از غذا خوردن در این سن بیان می شود، منظور یک رژیم غذایی رسمی و سخت نیست. می توانید سبزیجات، میوه ها، غلات سبوس دار، آجیل و لبنیات کم چرب به میزان فراوان مصرف کنید. طی بررسی هایی که انجام شده محققان دریافتند این نوع رژیم غذایی به انسان کمک می کند عمر طولانی تری داشته باشید و از بدن در مقابل بیماری قلبی، سرطان، پارکینسون و بیماری آلزایمر محافظت می کند. محققان معتقدند این رژیم غذایی با تغییر کروموزوم های مربوط به بیماری ها در سنین بالا بر روی انسان تاثیر می گذارد.

پیاده روی و تاثیر آن بر سلامت جسم

هر روز 30 دقیقه ورزش کنید. اگر 30 دقیقه خیلی زیاد است، آن را به دو بخش کوتاهتر تقسیم کنید. ورزش منظم – به ویژه اگر شدت آن به اندازه ای باشد که فقط کمی نفس نفس بزنید – مزیت های خیلی زیادی برای سلامت دارد. ورزش کردن با انتقال خون و اکسیژن به سلول های مغز به آنها کمک می کند. در حقیقت محققان پیشنهاد می کنند ورزش ایروبیک می تواند آلزایمر را به تعویق بیندازد یا علائم آن را بهبود بخشد.

به علاوه ورزش کردن مزیت های زیاد دیگری دارد از جمله :

  • کنترل وزن
  • بهبود خلق و خو
  • تقویت استخوان ها و عضلات
  • کمک به خواب بهتر
  • کاهش احتمال بروز بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و کلسترول بالا

 خطر تنها ماندن در سن بالا

تنهایی برای سلامت خطرناک است. اگر احساس تنهایی می کنید – چه با کسی زندگی کنید و چه تنها – بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل یا افسردگی خواهید بود. سالمندانی که احساس انزوا و طرد شدگی می کنند، با فعالیت های روزمره، مانند حمام کردن یا بالا رفتن از پله، بیشتر با مشکل روبه رو هستند. به علاوه سالمندان تنها زودتر از دیگر سالمندان می میرند. محققان دریافتند افراد تنها دارای سطح بالاتری از هرمون استرس در بدن خود هستند که این هورمون منجر به التهاب می شود که با بیماری هایی مانند آرتروز و دیابت در ارتباط است.

یک بررسی دیگر نشان داد که در افرادی که تنها زندگی می کنند، آنتی بادی های بیشتری برای ویروس های خاص هرپس وجود دارد که نشانه های از استرس در سیستم ایمنی این افراد است. بنابراین یا زمان بیشتری را با دوستان خود بگذرانید و یا اینکه دوستان بیشتری پیدا کنید و زمان های تنهایی خود را کمتر کنید.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۳۱:۰۳ توسط:فرزین علی پور موضوع: نظرات (0)

فرزند وسط

فرزندان دوم خانواده اغلب قربانی سندروم فرزند میانی Middle child syndrome هستند؛ سندرومی که به احساس به حاشیه رانده شدن فرزند وسط اطلاق می شود. به این صورت که، والدین فردی که یک برادر یا خواهر بزرگ تر و یک برادر یا خواهر کوچکتر از خود دارد، بیشترِ توجه و سرمایه گذاری خود را روی فرزندان اول و آخر می گذارند و لذا فرزند میانی کمتر به عنوان کودک مورد توجه قرار می گیرد.
البته این پدیده، یک اختلال بالینی حقیقی شناخته نمی شود و پژوهشگران بر این باورند که این فرزندان رفته رفته با محیط و جایگاهشان وفق می یابند.
اغلب مواقع، فرزندان دوم خانواده تمایل دارند از برادر یا خواهر بزرگ تر خود پیشی گرفته و یک قدم جلوتر از آن ها بایستند. این افراد عموما جاه طلب و به دنبال کسب موفقیت های بیشتر هستند اما به ندرت خودخواه و از خود راضی می شوند.
آن ها به تعیین اهداف بزرگ برای خود علاقه بسیاری دارند. به همین خاطر تعداد شکست هایشان بیشتر از بقیه است اما به همان میزان هم یاد می گیرند چگونه با مصائب و مشکلات زندگی مواجه شده و موانع را از میان بردارند. در نتیجه تمامی این موارد، فرزند دوم خانواده همیشه شخصیتی قوی و مستقل دارد. این اشخاص بسیار اجتماعی، خودمحور و برقرار کننده صلح و آرامش هستند و کمتر روی خانواده خود متمرکز باقی می مانند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۶:۱۹:۴۰ توسط:فرزین علی پور موضوع: نظرات (0)

خودشکوفایی

«یک نوازنده باید بنوازد، یک نقاش باید نقاشی کند، شاعر باید بنویسد، اگر قرار است در نهایت شاد باشد. انسان، باید آدمی باشد که می‌تواند باشد. ما به این نیاز خودشکوفایی می‌گوییم- آبراهام مازلو».
مفهوم خودشکوفایی در روانشناسی، بیشتر با سلسسله مراتب نیاز‌های آبراهام مازلو شناخته می‌شود. این ایده‌ی چند ده ساله، به طور حتم یکی از حوزه‌های محبوب در تحقیقات روانشناسی مدرن است، اما بسیاری همچنان خودشکوفایی را بالاترین مرحله‌ی هرم مازلو می‌دانند. این مقاله مفهوم خودشکوفایی را مورد بحث قرار می‌دهد و در انتها به نکاتی برای دستیابی به خودشکوفایی اشاره خواهد شد.

خودشکوفایی چیست؟

خودشکوفایی اصطلاحی است که اولین بار توسط کورت گلدشتاین معرفی شد و اغلب به استفاده مازلو در معرفی سلسله مراتب نیازهایش اشاره دارد. مازلو در مقاله خود در رابطه با انگیزه انسانی که برای اولین بار در آن هرم نیاز‌های خود را معرفی کرد، خودشکوفایی را اینگونه تعریف کرد: «هرکس باید آن چیزی باشد که می‌تواند باشد».
خودشکوفایی همچنین اینگونه تعریف شده است: «فرایند روانشناسی با هدف استفاده بهینه از توانایی‌ها و منابع یک فرد. این فرآیند ممکن است از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد»
به بیانی دیگر، شکوفایی می‌تواند تحقق کامل پتانسیل خلاقانه، ذهنی و یا اجتماعی یک فرد باشد. از آنجا که خودشکوفایی بر اساس استفاده از توانایی‌های یک فرد برای دستیابی به پتانسیل هایش است، این فرآیند بسیار شخصی است و تا حد زیادی از فرد به فرد متفاوت است. همانطور که خواهیم دید، به رسمیت شناختن انگیزه‌های فردی، بخش کلیدی کار مازلو است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۳:۵۷ توسط:فرزین علی پور موضوع: نظرات (0)

نه اعتراف حال خوب کن

در زندگی همه ما عوامل زیادی وجود دارند که باعث بروز تنش، درد و رنج در درون مان می شوند و ما به جای آن که خودمان را از شر این عوامل خلاص کنیم، مصرانه در درون مان حفظ شان می کنیم و گاهی آن ها را بخشی از قسمت و تقدیر خودمان می دانیم.

 شاید زمان آن باشد که برخی از موضوعاتی را که کمکی به ما نمی کنند اما ما در طول سال های عمرمان درونی شان کرده ایم، رها کنیم و آن وقت حس خوبی را که از این تغییرات در ما ایجاد می شود، تجربه کنیم.

 بیایید به درست بودن 9 موردی که در ادامه مطرح می شود، اعتراف کنیم تا حال مان بهتر شود.

1- همیشه حق با من نیست

به طور طبیعی همه ما دوست داریم همیشه حق با ما باشد. این طرز فکر باعث می شود این حقیقت را که ما هم ممکن است اشتباه کنیم، قبول نداشته باشیم.

ما از نظر خودمان همیشه درست می گوییم و چنین دیدگاهی بسیاری از مواقع به قیمت به هم خوردن روابط مان با دیگران یا ایجاد استرس و ناراحتی برای خودمان یا آن ها تمام می شود، شرایطی که به هیچ وجه ارزشش را ندارد.

هر زمان که وارد یک بحث شدید از خودتان بپرسید آیا من واقعا انسان مغرور و خودخواهی نیستم؟ آیا ترجیح می دهم درست بگویم یا انسان خوبی باشم؟

2- همیشه همه چیز در کنترل من نیست

سعی کنید این تمایل که همه آن چه را در اطراف تان می گذرد -کسانی که در اطراف تان هستند، موقعیت ها و شرایطی که پیش می آید و اتفاقاتی که می افتد- در کنترل داشته باشید، کنار بگذارید.

شاید شما هیچ وقت نتوانید یک شرایط اقتصادی خاص را پیش بینی کنید یا رفتارهای فردی که در خیابان با شما برخوردی خواهد داشت. این میزان از تلاش برای در کنترل داشتن همه چیز در زمانی که اتفاقی پیش بینی نشده می افتد، مشکلاتی را برای شما ایجاد می کند.

3-همیشه لازم نیست که شاکی باشم

این که همیشه از افراد، شرایط و موقعیت ها شاکی باشید شما را ناراحت و افسرده می کند اما به خاطر داشته باشید که فرد یا موقعیتی شما را ناراحت نمی کند مگر این که خودتان این اجازه را به آن بدهید.

در واقع این موقعیت ها نیستند که در ما احساس ناراحتی ایجاد می کنند بلکه نوع نگاهی که ما برای دیدن آن ها انتخاب می کنیم این احساس را در ما به وجود می آورد. هرگز قدرت تفکر مثبت را نادیده نگیرید.

4- همیشه دیگران مقصر شکست های من نیستند

سعی کنید این تمایل که دیگران را به خاطر داشته ها و نداشته هایتان مورد ملامت و سرزنش قرار دهید، رها کنید. فکر کردن در این زمینه انرژی زیادی از شما می گیرد.

می توانید این انرژی را در به دوش گرفتن بار مسئولیت زندگی تان صرف کنید. در ضمن با این کار، اگر سرزنش های تان فقط جنبه منفی داشته باشد و فقط نقش دیگران را در شکست های تان ببینید، هیچ وقت زمان به بررسی خودتان نخواهد رسید.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۳:۱۰ توسط:فرزین علی پور موضوع: نظرات (0)